Blog Marcina Skrzypka

Blog Marcina Skrzypka

Gra wartości z artystami Mindware'u / przebieg: diagramy

01.10.2011 17:13:53


 

Pierwsza gra wartości na Mindwarze.
Z artystami i wolontariuszami.

 

 

 


Gra miała miejsce 23 października w Warsztatach Kultury o godz. 10.00 rano.

ZAŁOŻENIE. Celem gry miała być integracja uczestników Mindware'u, czyli wzajemne się poznanie przy okazji dyskusji wartościach, które są dla nich ważne w sztuce.

PRZYGOTOWANIA. Poprosiłem wszystkich artystów i wolontariuszy o przesłanie mi swoich propozycji dzieł stuki (obrazków lub linków), które uznają za godne polecenie i którymi chcieliby się podzielić z innymi uczestnikami gry. Chodziło o prace w przestrzni publicznej zawierająe elementy technologiczne. Zebrałem ponad 20 propozycji i zrobiłem z nich karty w formie zdjęć 10x15. Okazało się, że część dzieł to akcje lub działania, których same zdjęcia nie pokażą, dlatego zalożyłem, że gra rozpocznie się zaprezentowaniem (i wyjasnieniem) dzieł przez ich promotorów.

PRZEBIEG. Scenariusz spotkania przedstawilem w formie slajdów w języku angielskim (obowiązującym na spotkaniu).

Slajd nr 1

Gra ma kilka nazw, zależnie od kontekstu czy aspektu, który chcemy podkreslić. Pierwsza to "gra wartości", bo o wartości tu chodzi, one głównie są "grane". Druga nazwa to "gra w dlaczego?", bo w grze cały czas pojawia się pytanie, dlaczego odrzucamy (zostawiamy) tę a nie inną kartę. Pytanie "dlaczego?' jest fundamentalnym pytaniem filozoficznym. Na studiach prowadzący wstęp do filozofii na KUL powtarzał, że "nie ważne, co; ważne dlaczego". Ostatnia nazwa "umysł globalny" (global mind), to przekorne nawiązanie do faktu, że im bardziej się świat globalizuje, im więcej mamy możliwości, tym bardziej musimy umieć je odrzucać, bo rozmiary naszego umysłu (i generalnie życia) pozostają relatywnie na tym samym poziomie.

Slajd nr 2

Tak mniej więcej wyglądała przentacja dzieł przez osoby, którzy je nadesłali. Niektóre dzieła (np. architektura) były dobrze znane, innym towarzyszyły filmy, ale opisanie niektórych (ich znaczenie lub zasad działania) nastręczało trudności. Dwie osoby były nieobcne (więc ich propozycje nie zostały wyjaśnione; niestety nie pomyślałem, żeby prosić o wizerunki dzieł razem z opisami), ale mimo - co zaskakujące - własnie ich propozycje pojawiły się w kilku ostatecznych wyborach.

Slajd nr 3

Tu zilustrowałem zasadę wyboru kart: z zakrytej talii odkrywamy 6 kart i odrzucamy 1. Potem dobieramy 1 i odrzucamy 1. I tak dalej aż do wyczerpania talii. Ponieważ dzieła sztuki przedstawione na kartach były bardzo różnorodne, zaproponowałem, żeby przejrzeć talię dwukronie, ale okazało się to niepotrzebne.

Slajd nr 4

 

 


Kategorie: gra wartości